اصحاب الاخدود
درتفسیر قمی ذیل جمله (قتل اصحاب الاخدود)آمده که علت نزول این آیه چنین بود که ذونواس مردم حبشه را برای جنگ با یمن به هیجان آورد واوازآخرین بادشاه از دودمان حمیر واز یهودیان بود وبه همین جهت همه مردم دین اورا گرفتندویهدی شدند او خودرا یوسف نام نهاده بود تادر اخر شنید که در نجران بقایایی از مسیحیان باقی مانده اند که بر دین عیسی و حکم انجیلند0اطرافیانش اورا تحریک کردند که به سوی قوم نجران لشگر کشید وانان را به قبول دین یهود وادار سازد0ذونواس با لشگرش حرکت کرده به نجران امد همه مسیحی مذهبان را جمع کرده وبیشنهاد کرد تا به دین یهود درایندو مردم نبذیرفتند با انان مجادله کرد وباز بیشنهاد خود را تکرار و مردم رابه قبولآن تحریک نمود و تا جایی که توانست به این کار حرص ورزید اما نبذیرفتند حاضر شدند کشته شوند ولی به دین یهود در نیایند 0ذونواس هم برای از بین بردنشان گودالی براز هیزم درست کردوآتشی عظیم برافروخت وبعضی را زنده در آتش انداخت وبعضی راباشمشیر کشت ومثله کرد تا جایی که عدد کشتگان وسوختگان به بیست هزار نفر رسید یکنفر از آنان به نام دوش ثعلبان گریخت ونتوانستند اورا بیابند
قوم عاد
درسوره فجر (التی لم یخلق مثلها فی البلاد)درتفسیر قمی آمده است که قوم عاد مردمی بودند که در یمن فرود آمده(عرب اصیل)ومساکنشان دراحقاف که ریگ باشد وآن رمل عالج ودهنا گفته اند که بین عمان وحضر موت واقع بوده است ودارای زراعات و نخلستان بوده اندوهمچنین دارای بدنهای بزرگ ومحکم وعمرهای طولانی وبت میبرستیدند که به خاطر تمرد از بیامبرشان هلاک شدند وقوم ثمود به جای آنها امدند
زهره آقاجانزاده-ارشد تاریخ اسلام